You bought beautiful new hair that surrounds your shoulders and flows down your chest: you are already anticipating the final result on your avatar, but something ruins your expectations. Hair hides part of your clothing underneath! This situation occurs when two rigged meshes with alpha textures make each other partially invisible.
A picture is worth a thousand words:
It’s a problem that drives photographers crazy but let’s face it, even without being bloggers, this flaw causes a lot of annoyance.
The good news is that this defect is now fixable!
Linden Lab has, in fact, introduced the priorities that help us a lot in this unpleasant situation. To understand priorities and how they work, you can compare them to Photoshop layers. For example, in PS, the layer above precedes the layer below (it hides the layer below). Well, priorities work the same way.
Ok, but what determines which object has priority?
Two aspects define the priority :
- The point of attack
- The transparent root prim
For now, let’s focus on the first aspect. The attachment point is the bone to which the object is attached. For example, the hair is attached to the “skull, “while the sweater is attached to the “right hand. “
The problem does not exist in my current situation because “skull” has priority over “right hand.” (Skull is the PS level above, while Right Hand is below).
Great, but how do I know the order of priorities of the bones?
Here is a list that will clarify any doubts.
1 – Chest
2 – Skull
3 – Left Shoulder
4 – Right Shoulder
5 – Left Hand
6 – Right Hand
7 – Left Foot
8 – Right Foot
9 – Spine
10 – Pelvis
11 – Mouth
12 – Chin
13 – Left Ear
14 – Right Ear
15 – Left Eyeball
16 – Right Eyeball
17 – Nose
18 – R Upper Arm
19 – R Forearm
20 – L Upper Arm
21 – L Forearm
22 – Right Hip
23 – R Upper Leg
24 – R Lower Leg
25 – Left Hip
26 – L Upper Leg
27 – L Lower Leg
28 – Stomach
29 – Left Pec
30 – Right Pec
31 – [HUD] Center 2
32 – [HUD] Top Right
33 – [HUD] Top
34 – [HUD] Top Left
35 – [HUD] Center
36 – [HUD] Bottom Left
37 – [HUD] Bottom
38 – [HUD] Bottom Right
39 – Neck
40 – Avatar Center
41 – Left Ring Finger
42 – Right Ring Finger
43 – Tail Base
44 – Tail Tip
45 – Left Wing
46 – Right Wing
47 – Jaw
48 – Alt Left Ear
49 – Alt Right Ear
50 – Alt Left Eye
51 – Alt Right Eye
52 – Tongue
53 – Groin
54 – Left Hind Foot
55 – Right Hind Foot
Note that the lower the number, the higher the priority. As you can see, “skull” corresponds to the number 2, while “right hand” to the number 6. So it’s easy to understand why the problem doesn’t exist, right? 😉
If you want to learn more, I recommend this link: Alpha Glich Fixing
Come correggere l’errore Alpha di due mesh riggate? Il problema dei capelli e degli indumenti indossati
Hai comprato dei bellissimi capelli nuovi che circondano le tue spalle e scivolano sul petto: stai già pregustando il risultato finale sul tuo avatar però qualcosa rovina le tue aspettative. I capelli nascondono parte dei tuoi indumenti sottostanti! Questa situazione capita quando ci sono due mesh riggate con delle alpha textures che si rendono reciprocamente e parzialmente invisibili.
Un’immagine vale più di mille parole:
E’ un problema che fa impazzire i fotografi ma, diciamolo, anche senza essere dei bloggers, questo difetto dà parecchio fastidio.
La bella novità è che adesso questo difetto è risolvibile!
Linden Lab ha infatti introdotto le priorità che ci aiutano molto in questa sgradevole situazione. Per capire cosa sono le priorità e come funzionano le puoi paragonare ai livelli di Photoshop. In PS, il livello soprastante è prioritario rispetto a quello sottostante (infatti nasconde il livello sottostante). Beh, le priorità funzionano allo stesso modo.
Ok, ma cosa stabilisce quale oggetto ha la priorità?
Ci sono due aspetti che definiscono la priorità:
- Il punto di attacco
- Il root prim trasparente
Per il momento concentriamoci sul primo aspetto. Il punto di attacco è l’osso a cui l’oggetto risulta collegato. Nel mio caso, ad esempio, i capelli sono attaccati a “cranio“, mentre il maglione risulta attaccato a “mano destra“.
Nella mia situazione attuale il problema non sussiste perchè “cranio” è prioritario rispetto a “mano destra”. (Cranio è il livello di PS soprastante, mentre Mano Destra è quello sottostante).
Ottimo, ma come faccio a sapere l’ordine delle priorità delle ossa?
Eccoti un elenco che ti chiarirà ogni dubbio.
1 – Chest
2 – Skull
3 – Left Shoulder
4 – Right Shoulder
5 – Left Hand
6 – Right Hand
7 – Left Foot
8 – Right Foot
9 – Spine
10 – Pelvis
11 – Mouth
12 – Chin
13 – Left Ear
14 – Right Ear
15 – Left Eyeball
16 – Right Eyeball
17 – Nose
18 – R Upper Arm
19 – R Forearm
20 – L Upper Arm
21 – L Forearm
22 – Right Hip
23 – R Upper Leg
24 – R Lower Leg
25 – Left Hip
26 – L Upper Leg
27 – L Lower Leg
28 – Stomach
29 – Left Pec
30 – Right Pec
31 – [HUD] Center 2
32 – [HUD] Top Right
33 – [HUD] Top
34 – [HUD] Top Left
35 – [HUD] Center
36 – [HUD] Bottom Left
37 – [HUD] Bottom
38 – [HUD] Bottom Right
39 – Neck
40 – Avatar Center
41 – Left Ring Finger
42 – Right Ring Finger
43 – Tail Base
44 – Tail Tip
45 – Left Wing
46 – Right Wing
47 – Jaw
48 – Alt Left Ear
49 – Alt Right Ear
50 – Alt Left Eye
51 – Alt Right Eye
52 – Tongue
53 – Groin
54 – Left Hind Foot
55 – Right Hind Foot
Tieni presente che quanto è più basso è il numero quanto più alta è la priorità. Come puoi vedere “cranio” corrisponde al numero 2, mentre “mano destra” al numero 6. E’ facile quindi capire perchè il problema non sussite, giusto? 😉
Se desideri approfondire, ti consiglio questo link: Alpha Glich Fixing
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